ClickCease
חיפוש

חלוקת רכוש ידועים בציבור

 

בעידן המודרני של ימינו, ניתן למצוא מגוון אפשרויות לעיצוב חיים משותפים, כאשר אחת הנפוצות מביניהן היא ידועים בציבור. למגוון האפשרויות לעיצוב חיים משותפים, ישנן גם השלכות משפטיות שונות וייחודיות, לרבות במקרים של ידועים בציבור. במאמר זה נסקור היטב את סוגית חלוקת רכוש ידועים בציבור

 

מהם ידועים בציבור?

נישואין בין בני זוג היא דרך החיים המשותפים המסורתית והמוכרת לכולנו, אך כיום, ניתן למצוא מגוון אפשרויות ודרכים לחיות חיים משותפים וביניהן, ידועים בציבור. ידועים בציבור הם זוג אשר בחרו לחיות את חייהם יחדיו, אך מבלי להתחתן באופן רשמי, בין אם מסיבות אידיאולוגיות ובין אם מסיבות אחרות (דתיות, חברתיות ועוד).

חיים משותפים כידועים בציבור זוכים להכרה בחוק, כאשר לידועים בציבור קיימות זכויות וחובות שונות, בדומה לזוגות נשואים, כפי שתוכלו לקרוא בהרחבה באתר של עו"ד ליאת פייגל. על פי הפסיקה, ידועים בציבור ייחשבו ככאלו כל עוד התקיימו שני הפרמטרים הבאים:

 

ניהול חיי משפחה

ניהול חיי משפחה וקשרים אינטימיים, בדומה למערכת יחסים שמנהלים בעל ואשתו, מהווה את הפרמטר הבסיסי להגדרת זוגות לא נשואים כידועים בציבור. יחסים אלו צריכים להיות מבוססים על רגשות של חיבה ותחושות של מסירות ונאמנות, מתוך כוונה לקיים חיים משותפים.

 

ניהול משק בית משותף

הפרמטר השני שמגדיר זוגות לא נשואים כידועים בציבור, הוא ניהול משק בית משותף, כפועל יוצא מניהול חיי משפחה נורמטיביים ולא מטעמי נוחות כאלו ואחרים. כך, מגורים משותפים מהווים אינדיקציה ברורה לניהול משק בית משותף וככל ונטענת הטענה שעל אך המגורים המשותפים לא מדובר בניהול משק בית משותף, חובת ההוכחה תוטל על בעל הטענה.

 

מהן המשמעויות המשפטיות של ידועים בציבור?

מצב משפחתי של ידועים בציבור, נחשב עדיין לנושא שקיימת סביבו אי בהירות מסוימת וזוגות רבים המקיימים חיים משותפים, כלל אינם מודעים לזכויות והחובות הנובעות מדרך החיים המשותפים בה בחרו, באופן הגורם לא אחת להפסדים כספיים ושלילת זכויות נוספות.

ככלל, הדרך הטובה ביותר לדעת ולהבין את המשמעויות המשפטיות של ידועים בציבור היא להיוועץ בשירותיו של עורך דין דיני משפחה והנה לפניכם כמה מן המשמעויות המשפטיות העיקריות שכדאי להכיר:

 

ירושה

דיני ירושה חלים גם על זוגות המקיימים חיים משותפים כידועים בציבור, כך שהם זכאים לרשת אחד את השני, כל עוד לא נקבע אחרת בצוואה. יחד עם זאת, לזכות הירושה קיימות מספר הגבלות בחוק, כמו לדוגמה חובת היותם של בני הזוג לא נשואים בשעת הפטירה.

 

זכויות שונות

בדומה לזוגות נשואים, גם לזוגות ידועים בציבור ישנן זכויות זוגיות הקבועות בחוק, כמו – חוק ביטוח לאומי, חוק מס עיזבון, חוק הגנת הדייר ועוד.

 

חלוקת רכוש ידועים בציבור

אחד הזכויות המשמעותיות שמגיעות לזוגות ידועים בציבור היא זכות חלוקת רכוש. חלוקת רכוש ידועים בציבור מתקיימת במקרה שבני הזוג מחליטים להיפרד, כאשר זכות חלוקת רכוש ידועים בציבור נובעת מכוח הלכת השיתוף.

במסגרת חלוקת רכוש ידועים בציבור, על בני הזוג לחלק את הרכוש שנצבר במהלך חיי הזוגיות שקיימו באופן שווה ובמידה ומי מהצדדים הוכיח כי התקיימה כוונת שיתוף במהלך קיום החיים המשותפים, הרי שזכות חלוקת רכוש ידועים בציבור תחול גם לגבי הנכסים של בני הזוג עוד בתקופה שלפני קיום החיים המשותפים.

 

כיצד מבצעים חלוקת רכוש ידועים בציבור?

על פי חוק איזון משאבים, חלוקת רכוש ידועים בציבור מתבצעת באופן שוויוני בין בני הזוג, כלומר 'חצי – חצי', כאשר על בן הזוג שמעוניין להתחלק ברכוש, קיימת חובת ההוכחה שהיתה כוונה משותפת להתחלק בו.

אחד הפרמטרים המהותיים המשפיעים על הוכחת כוונת השיתוף היא, שאלת הבחירה בניהול חיים כידועים בציבור. כך, בניגוד למקרים בהם הבחירה שלא להינשא נבעה מכך שהחוק לא אפשר זאת, כמו במקרה של זוגות חד – מיניים, מקרים שבהם בני הזוג בחרו שלא להתחתן מרצונם החופשי מעידים, בראיית בית המשפט, על כך שלא הייתה לבני הזוג כוונה לשתף את הנכסים אחד עם השני.

 

איזון משאבים – גם בחובות

איזון משאבים ידועים בציבור חל גם על חובות שנוצרו במהלך החיים המשותפים שניהלו בני הזוג, כך שבמקרה של פרידה או פטירה, בן הזוג השני עלול "לרשת" את החובות שצבר בן הזוג השני (למעט במקרים בהם החובות נצברו באופן עצמאי, כמו למשל במקרה של הימורים)

 

הסכם ממון – הדרך המומלצת להתמודד עם חלוקת רכוש ידועים בציבור

כפי שניתן להבין, לניהול חיים משותפים שלא במסגרת נישואין ישנן השלכות משפטיות מהותיות, העלולות פעמים רבות להתברר כהשלכות כבדות משקל, במיוחד בהיבט הכלכלי. לפיכך, ההמלצה הטובה ביותר להתמודד עם האפשרות של חלוקת רכוש ידועים בציבור היא, לערוך מבעוד מועד הסכם שיתוף ממון.

בתחילת הקשר הכל נראה אופטימי ובני הזוג רואים עתיד משותף ורוד ומאושר, אך המציאות מראה כי לא תמיד קשרים אלו נגמרים כמו שחלמנו. לפיכך, כדאי להכין את הקרקע מבעוד מועד לכל צרה שלא תבוא ולערוך הסכם ממון, בעל תוקף משפטי מחייב, במסגרתו מסדירים בני הזוג נושאים שונים הנוגעים לזכויותיהם, בעיקר בכל הקשור להיבט הכלכלי והבעלות על הנכסים במקרה של פרידה.

 

פתרונות משפטיים נוספים לחלוקת רכוש ידועים בציבור

הסכם ממון ידועים בציבור, הוא אחד הפתרונות השכיחים ביותר להתמודדות עם אי הוודאות בנוגע לעתיד ובכל הקשור לנושא חלוקת רכוש ידועים בציבור ולצד הסכם זה, קיימים עוד שני פתרונות משפטיים לנושא חלוקת רכוש ידועים בציבור:

 

הסכם חיים משותפים

הסכם חיים משותפים נועד לעגן ולהגדיר מבחינה משפטית את כוונות בני הזוג בחיים המשותפים שבחרו לנהל ואת מערכת היחסים שלהם כבני זוג בתחומים שונים. את הסכם החיים המשותפים ניתן לאשר בבית המשפט לענייני משפחה, באופן המקנה להסכם תוקף של פסק דין.

 

צוואה

פתרון נוסף, הנותן מענה למקרים של חלוקת רכוש ידועים בציבור לאחר פטירת אחד מבני הזוג הוא, עריכת צוואה מסודרת, חתומה ומאושרת על ידי עורך דין לעניי משפחה, באופן המגדיר בבירור ובדיוק כיצד ואיך אנחנו מעוניינים שהרכוש שלנו יתחלק לאחר הפטירה.

 

הסכם חלוקת רכוש ידועים בציבור

לצד המחלוקות השונות בין בני הזוג אשר החליטו לפרק את החבילה הזוגית, כדאי לדעת כי ניתן להימנע מדיונים משפטיים ארוכים וסבוכים ולהגיע להסדר חלוקת רכוש ידועים בציבור, במטרה להגיע אל עמק השווה. הגעה להסכם חלוקת רכוש ידועים בציבור נעשית במסגרת הליך גישור עם עורך דין לענייני משפחה (בעל הסמכה מתאימה לעסוק בגישור) ויכולה לחסוך לכם זמן, כסף ועוגמת נפש.

 

כיצד עורך דין לענייני משפחה יוכל לסייע לנו?

ההגדרה המשפטית והמשמעויות הנלוות של ידועים בציבור, עדיין אינן ברורות דיין וניתנות לפרשנות כזו או אחרת, בהתאם לסגנון החיים המשותפים שבני הזוג מנהלים. בכדי להימנע ממצבים לא נעימים, בהווה כמו גם בעתיד ולהבטיח לעצמכם ראש שקט ואפשרות להתמקד בחיים הזוגיים ללא דאגות מיותרות, כדאי יהיה להסדיר את הסוגיות המשפטיות מבעוד מועד, עם עורך דין מומחה לדיני משפחה.

עורך דין מקצועי לדיני משפחה יוכל לסייע לכם להגדיר היטב ובצורה שאינה משתמעת לשתי פנים את טיב מערכת היחסים הזוגית שלכם, לרבות סוגיות הקשורות לנושא חלוקת רכוש ידועים בציבור, כך שתוכלו לעצב לעצמכם את מצבכם המשפטי, ללא הסתמכות על הגדרות משפטיות לא ברורות ודיונים משפטיים סבוכים ומיותרים.

חלוקת רכוש ידועים בציבור
חלוקת רכוש ידועים בציבור
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>