מהי הרעת תנאי עבודה

סביבת העבודה של כל אדם אמורה להיות לא רק בטוחה ונעימה עבורו, אלא מחויבת לעגן את תנאי ההעסקה עליה חתום העובד מול המעביד שלו, וכפי שמוגדר בהסכם העבודה כמו גם בתלוש השכר. שינויים ותמורות בתנאים אלו עלולים להיחשב פעמים רבות כהרעת תנאי עבודה, ובמקרים כאלה על העובד לדאוג לאכיפת זכויותיו ולהכיר במה שמגיע לו.

מה שנכון למעביד לא תמיד נכון לעובד

תנאי העבודה בין העובד למעביד הם הבסיס לכל היחסים המקצועיים ביניהם. לשם כך הם מנוסחים בחוזה הברור ומקובל על הצדדים במעמד תחילת ההעסקה. כמובן שעומדות לזכות המעביד מגוון אפשרויות מתוקף היותו בעל המרות בחברה, וביכולתו לערוך שינויים והתאמות בה, כמו שינוי נהלים, העתקת מקום העבודה למיקום חדש והוספה או דילול צוות העובדים.

אולם שינויים אלו עבור המעביד עלולים להיתפס כהרעת תנאי עבודה עבור חלק מהעובדים. סעיף הרעת תנאים נועד להגן על זכויותיו של העובד, ובמידה ואכן מתרחש מצב כזה של הרעת תנאי עבודה, בפני העובד עומדות שתי אפשרויות עיקריות:

• הגשת קובלנה לבית דין לעבודה- במידה והעובד מחליט להמשיך לעבוד בחברה אך עם זאת חש שהוא במצב של הרעת תנאי עבודה מוחשית, יוכל להגיש קובלנה לבית דין לעבודה ובעצם לתבוע את המעביד בדיני עבודה בגין הרעה מוחשית. מדובר בתרחיש מורכב יותר, שכן במידה ומוגשת תביעה כנגד המעביד על הרעת תנאים, חובת ההוכחה תהיה על העובד.
  • התפטרות- במקרה שאכן ניתן להוכיח הרעה מוחשית, יוכל העובד להתפטר ובו בזמן לתבוע פיצויי פיטורין, משל פוטר מעבודתו על ידי המעביד.

הגנה על העובדים

מטרת עיגון תנאי העבודה בחוזה ההעסקה נועדה בראש ובראשונה להגן על העובדים. מתוקף מאזן הכוחות הברור בין העובד למעביד מטבע היחסים ביניהם, ובעיקר בשל החוק המחייב פיצויי פיטורים שמשלם המעביד לעובד במצב שכזה, סעיף הרעת תנאי עבודה נועד למעשה להגן על העובד במקרה שהמעביד ינקוט בצעדים שונים שאינם פיטורים, אך כל זאת על מנת לדחוק את רגליו של העובד אל מחוץ לחברה במגוון דרכים ובחוסר תום לב, על מנת להימנע מתשלום פיצויים.

אם קיים חשד לחוסר תום לב מצד המעביד בתרחישים שונים המרמזים על הרעת תנאי עבודה, יש להיעזר בשירותיו של עורך דין דיני עבודה מקצועי ומנוסה. דוגמה מצוינת לאחד כזה ניתן למצוא במשרד עו"ד ליאת פייגל ושות'.

דגש על העובדים הוותיקים

העובדים שעלולים לסבול מהרעת תנאי עבודה יותר מהשאר הם למרבה הצער העובדים הוותיקים. עובדים רבים שמועסקים באותה חברה במשך שנים, זכאים לפיצויי פיטורים בהתאם לוותק שלהם בחברה, מה שהופך את פיטוריהם לצעד לא כלכלי מצד המעביד. לכן, הם עשויים להיות הראשונים שיסבלו מהרעת תנאי עבודה, על מנת לדרבן אותם להתפטר בעצמם, ולחסוך את הפיצויים הגבוהים הכרוכים בפיטוריהם.

תרחישי הרעת תנאים

חשוב להבהיר כי קיימים מספר כללים פסיקתיים בכל הנוגע להרעת תנאים במקום העבודה. כדי להבין לעומק מהי הרעת תנאי עבודה, צריך לציין שהחוק אינו מגדיר מילה במילה את כל הפרמטרים העומדים תחת ההגדרה של הרעת תנאים, אך עם הזמן נוצרו תקדימים עיקריים שמהווים הרעת תנאים מעל לכל ספק.

חלקם בגדר התחום האפור, בעיקר ביחסים בין-אישיים של עובד מעביד, וחלקם מוגדרים בבירור כפגיעה בתנאי ההעסקה של העובד, כפי שנחתמו במועד חתימת הסכם העבודה עימו.

הלנת שכר

אחת הדוגמאות הנפוצות ביותר להרעת תנאים מוחשית היא הלנת שכר מצד המעביד. הלנת שכר נופלת תחת קטגוריית בעיות שכר, ומתייחסת למצב בו המעביד מאחר לשלם לעובד את משכורתו במועד הנקוב בהסכם העבודה שנחתם ביניהם. בהחלט ניתן להגיש קובלנה לבית דין לעבודה במקרה של פיגור בתשלום המשכורת, אולם תביעה בגין הלנת שכר תהיה בהכרח מבוססת יותר במידה ומדובר בהלנת שכר סדרתית.

בית הדין הארצי לעבודה קבע בזמנו שהלנת שכר סדרתית נחשבת כזו אם יש עיכוב משכורת של שלושה חודשים ומעלה, ובמקרים המובאים לפתחו של בית הדין ישנם מקרים חמורים יותר, של הלנה של חצי שנה ומעלה. הלנת שכר היא פגיעה בוטה בתנאי העבודה של העובד, ביכולתו להתפרנס ובהסכם העבודה, והיא ללא ספק הרעת תנאי עבודה מוחשית.

עורכת דין ליאת פייגל בעלת ניסיון רב במקרים של הלנת שכר סדרתית כלפי עובד, וייצגה רבים הסבלו מכך בהצלחה בבתי דין לענייני עבודה.

שינוי מקום העבודה

עובדים רבים קובעים את מקום העבודה הבא שלהם במידה לא מבוטלת כתלות במיקום הגיאוגרפי שלו. הם בדרך כלל יבחרו מקום נוח להתנייד אליו, קרוב למקום מגוריהם ולמסגרות השונות של ילדיהם. לעיתים נעשות התאמות מצד העובד בחייו האישיים על מנת להמשיך לעבוד במקום העבודה שבחר לעצמו.

המעביד יכול, בהתאם לשיקולים שלו ולתנודות הקיימות בעולם העסקי, להעתיק את מקום העבודה למיקום אחר, מרוחק יותר מהמיקום הקיים, אולם הדבר עשוי להיחשב עבור העובד כהרעת תנאי עבודה. שינוי התנאים הזה משפיע על סדר היום והזמנים של העובד, ומצריך הוצאות שונות כמו דלק או שימוש בתחבורה ציבורית, ובמקרים מסוימים גם העתקת מקום המגורים למקום אחר.

שינוי זמני העבודה

אחד העקרונות במסגרת זכויות בעבודה לכל עובד הוא הסעיף המעגן את שעות העבודה של העובד. עובד שלצורך העניין עבד עד כה במשמרות לילה, כפי שסוכם בהסכם העבודה, ולפתע עבר שינוי חד צדדי בזמני העבודה מצד המעביד, מה שמאלץ אותו במקרים מסוימים להתפטר מהעבודה, יוכל לתבוע את המעביד בגין הרעת תנאים.

הפחתת שכר

על פי החלטת בית הדין הארצי לעבודה, תיחשב הפחתת שכר כהרעת תנאי עבודה רק במידה והיא בגובה של לפחות 10% ממשכורתו של העובד. הפחתה מינורית יותר של המשכורת עשויה שלא להיחשב כהרעת תנאים, ומשאירה סימני שאלה ופתח לפרשנות.

הפחתת שכר עשויה לנבוע גם כאמור משינוי זמני העבודה, כמו החלפה בשעות המשמרות המתומחרות בצורה שונה, או צמצום שעות העבודה של העובד כתוצאה מהכנסת עובדים נוספים, כשהצמצום מגיע לפחות מכמות שעות העבודה המעוגנות בהסכם שנחתם. עו"ד דיני עבודה יידע להבין לעומק את הסכם העבודה ולהשוות אותו למציאות הקיימת ולוודא כי אכן מתקיימת הרעת תנאים.

יחס משפיל

ככל הנראה התרחיש המורכב ביותר בנושא הרעת תנאי עבודה, הוא מקרה של יחס משפיל, מתנכל או מצב של ניכור מצד המעביד כלפי עובד מסוים. כל עובד זכאי ליחס הגון ומכבד, ופגיעה בכך מהווה הרעה של תנאי בסיסי ביותר ביחסי עובד מעביד.

מקרים של השפלת העובד על בסיס דת, לאום או נטייה מינית, לרבות שימוש בכינויים או מילים מעליבות, הם בסיס להרעה חמורה מאוד של תנאי העבודה. בשנים האחרונות גם המודעות לתרחישים של הטרדה מינית הלכה וגברה, וכמובן שגם מקרים כאלו נכנסים לקטגוריה של הרעת תנאים וחציית קווים אדומים.

התייעצו עם בעל מקצוע

אם אתם סבורים שחוויתם אי אלו מתרחישי הרעת תנאי עבודה, שעשויים גם להיגרם כתוצאה מאובדן כושר עבודה שנגרמו בגין תאונות בעבודה, אל תהססו לפנות לעורך דין דיני עבודה שילווה אתכם. עורך דין ליאת פייגל עומדת לשירותכם כשמאחוריה ניסיון עשיר וידע מקצועי רב בתחום הרעת תנאי עבודה.

מהי הרעת תנאי עבודה