ClickCease
חיפוש

חישוב דמי חגים לעובד שעתי

זכויות העובדים מתייחסות למגוון סוגיות הנוגעות ליחסי עובד – מעסיק, כשאחת הסוגיות המרכזיות נוגעת להסדרת ימי חופשה ודמי חגים. בבואנו לחשב את דמי החגים המגיעים לנו, מתעוררות לא מעט שאלות ותהיות והנה לפניכם כל מה שחשוב לדעת על חישוב דמי חגים לעובד שעתי

 

מהם דמי חגים?

חגים הם הזדמנות נהדרת ליהנות ולהקדיש מעט זמן לעצמנו ולמשפחתנו, אך לעיתים קורה כי ימי החגים נופלים על ימי עבודה ומתנגשים עם חופש הפולחן והדת הנהוג במדינות דמוקרטיות רבות וביניהן, מדינת ישראל. לעיתים, ימי החגים יוצרים רצף ממושך שכמעט ואינו מותיר ימי עבודה ובכדי למנוע מצב של פגיעה בשכר, על המעסיק מוטלת החובה לשלם דמי חגים מכוח זכויות המגיעות לעובדים – כלומר, שכר רגיל לעובד עבור ימי החגים הנהוגים על פי דתו. אם יש לכם שאלות בנושא – תמצאו את המענה אצל עו"ד ליאת פייגל.

 

אילו ימי חגים מוכרים בחוק

ימי החגים בגינם העובד זכאי להיעדר (בנוסף על ימי החופשה השנתית) ולקבל דמי חגים הם כפי שנקבע בחוק ובהתאם לדתו:

חגים יהודיים חגים מוסלמיים חגים נוצריים חגים דרוזיים
2 ימי ראש השנה 2 ימי עיד אל פיטר 2 ימי חג המולד עיד אלח'דר
יום כיפור 3 ימי עיד אל אדחא ראשית השנה 3 ימי חג הנביא שועייב (יתרו)
2 ימי חג סוכות ראש השנה האיסלאמי חג ההתגלות 3 ימי עיד אל אדחא
2 ימי פסח חג הולדת הנביא מוחמד 2 ימי חג הפסחא
יום העצמאות עליית ישו
שבועות יום שני לשבועות

 

דמי חגים לעובד שעתי – תנאי זכאות

עובד שעתי יהיה זכאי לקבלת דמי חגים על פי תנאי הזכאות הבאים:

  • צבירת וותק במקום העבודה של לפחות 3 חודשים.
  • העובד השעתי עבד במהלך היום שלפני והיום שאחרי החג (למעט אם ההיעדרות היתה בהסכמת המעסיק).
  • החל חג באחד מהימים שהעובד היה אמור לעבוד בהם.

 

כיצד מממשים את זכות דמי חגים לעובד שעתי?

במידה ותנאי הזכאות המוזכרים לעיל מתקיימים, הרי שתשלום דמי החגים יינתן באופן אוטומטי על ידי המעסיק, ויחושב בתלוש המשכורת הבא של העובד, ללא צורך בהגשת בקשה מיוחדת. חשוב לדעת, כי דמי חגים לעובד שעתי בתלוש השכר הינם לאחר הניכויים החודשיים הרגילים של מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות.

 

חישוב דמי חגים לעובד שעתי

בעבר הלא רחוק, דמי חגים היו מגיעים רק לעובדים שאינם חודשיים, שכן תשלומיו היו נקבעים באופן כולל, לרבות ימי החג. על מנת שהעובדים השעתיים לא ייפגעו בעקבות ימי חג החלים בימי עבודה, נקבע הסכם מסגרת 2000, על פיו ישולמו דמי חגים גם לעובדים שעתיים.

חישוב דמי חגים לעובד שעתי אינו עניין מסובך כל כך, שכן על פי הסכם מסגרת 2000, דמי חגים לעובדים שעתיים הזכאים, יחושבו לפי תשלום שכרו המלא כמו בכל יום עבודה רגיל אחר. במקרים של עובד שעתי שעובד בשעות עבודה משתנות, חישוב דמי חגים הופך להיות מעט מורכב יותר, שכן לא קיימת פסיקה מחייבת בנושא וישנן שתי דרכים עיקריות לחישוב דמי חגים לעובד שעתי בשעות משתנות:

  1. על פי ממוצע שעות העבודה של העובד ב – 3 החודשים שלפני החג, לפי ערך שעת העבודה ביום החג.
  2. על פי ממוצע שעות העבודה של העובד ב – 12 החודשים שלפני החג, לפי ערך שעת עבודה ביום החג.

 

חישוב דמי חגים לעובד שעתי בשעות משתנות – דוגמא

הדרך הטובה והמומלצת ביותר להגיע לחישוב מדויק של דמי החגים המגיעים לעובד שעתי, היא להיעזר בשירותיו של עוורך דין דיני עבודה מומחה ובכדי לסבר את האוזן, נביא דוגמה שתוכל להקל עלינו את הבנת החישוב, על פי ההסבר המפורט לעיל ועל בסיס אופן החישוב הראשון שהבאנו:

עובד שעתי המשתכר בסכום של 30 ₪ לשעה, עבד ב – 3 החודשים שלפני החג 400 שעות עבודה בתקופה של 60 ימי עבודה. חישוב ממוצע שעות העבודה ב – 3 החודשים הללו יוצא אפוא 6.6 שעות לערך, כך שעבור יום היעדרות בחג, העובד השעתי יהיה זכאי לתשלום בסך 200 ₪ (6.6 שעות עבודה יומיות כפול 30 ₪ לשעה).

 

האם עמלות מכירה נכללות בדמי החגים?

ישנם מקומות עבודה בהן חלק מהותי ממרכיבי השכר הוא עמלות מכירה וכאן עולה השאלה האם דמי החגים כוללים גם עמלות מכירה, כשמצד אחד, היות ועמלות המכירה הן חלק משכרו המלא של העובד, הרי שיש להחיל את הזכאות לקבלת דמי חגים במלוא השכר גם עבור דמי מכירה. מצד שני, חישוב עמלות מכירה בדמי החגים עלול ליצור מצב בו דמי החגים יהיו גבוהים יותר משכרו של עובד חודשי, דבר שבא בסתירה עם ההסדר המקורי שעומד בבסיס הזכות לקבלת דמי חגים.

שאלה מעניינת זו הגיעה לפתחו של בית המשפט לענייני עבודה, שהכריע כי "התשלום המלא" בגין דמי חגים המגיעים לעובד אינו כולל עמלות מכירה, היות ותכלית כוונת צו ההרחבה (הסכם מסגרת 2000) הינה להשוות את תנאי תשלום דמי החגים של העובדים השעתיים לאלו של העובדים השכירים ולא להוסיף עליהם.

 

שכר עובד שעתי עבור עבודה בימי החג

עובד שעתי שעבר בימי החג, זכאי על פי חוק לתגמול נוסף על שכרו הרגיל וזאת בשיעור של 150%. ככל והעבודה בחג היתה בשל אילוץ שנכפה על העובד, הרי שהתגמול הנוסף לו יהיה זכאי בגין עבודתו בחג יעמוד על שיעור של 250% משכרו. כאן יש לציין, כי נטל ההוכחה האם העבודה בחג נעשתה מרצונו של העובד או באילוץ המעביד, מוטלת על כתפיו של העובד.

 

תשלום דמי חגים – כדאי לדעת

נושא דמי חגים לעובד שעתי כולל התייחסות למגוון מקרים שונים והנה לפניכם כמה דברים שבהחלט כדאי לדעת ולהכיר בנושא:

 

היעדרות לפני / אחרי החג

אחד מתנאי הזכאות לקבלת דמי חגים לעובד שעתי הוא עבודתו של העובד במהלך היום שלפני והיום שאחרי החג. יחד עם זאת, ככל והעובד נעדר מימים אלו בשל שיבוץ המעסיק, הרי שעל המעסיק לשלם לעובד דמי חגים כקבוע בחוק. מאחר וקיימת חזקה עובדתית כי העובד מתייצב לעבודה בימים ושעות שנקבעו לו, הרי שנטל הוכחת היעדרות העובד בימים שלפני / אחרי החג מוטל על המעסיק.

 

חוזה עבודה אישי

תנאי הזכאות, חישוב דמי חגים לעובד שעתי ותוספת השכר המגיעה לעובד שעבד במהלך החגים כפי שהזכרנו לעיל, הינם על פי לשון החוק ומהווים את התחייבותו המינימלית של המעסיק כלפי העובד. כדאי לדעת, כי במקומות עבודה רבים ישנם הסכמים קיבוציים וחוזי העסקה אישיים, בהם ייתכן ותנאי הזכאות שלכם לקבלת דמי חגים לעובד שעתי יהיו נרחבים יותר.

 

התייעצות עם עורך דין דיני עבודה

עורך דין דיני עבודה הוא הכתובת שלכם לכל שאלה ונושא בתחום זכויות בעבודה, לרבות סוגיות הנושעות לשכר. משרדנו צבר עם השנים קהל לקוחות רחב ומגוון ונשמח להעניק גם לכם שירות ויחס אישי. צרו עימנו קשר.

 

לסיכום

דמי חגים מגיעים גם לעובדים שעתיים וזאת בתנאי כי הם עומדים במספר תנאי זכאות, כשאת חישוב דמי החגים לעובדים שעתיים ניתן לבצע במספר דרכים (מאחר ואין פסיקה מחייבת בנושא) והדרך המומלצת והבטוחה ביותר להגיע לחישוב מדויק של דמי החגים המגיעים לכם, היא לפנות לייעוץ של עו"ד מומחה בתחום.

חישוב דמי חגים לעובד שעתי

Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 13 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>