ClickCease
חיפוש

פיטורים בחוסר תום לב

פיטורים ממקום עבודה זה תמיד עניין לא נעים לכל המעורבים, הן המעסיק והן העובד. אך מעבר לאי הנעימות הטבועה בהליך, לעיתים רבות מרגיש העובד שפוטר שנעשה לו עוול בפיטוריו. ואכן דיני העבודה מכירים באפשרות כזאת של עוול בגין פיטורים בחוסר תום לב, ובכך מגבילים את זכותו של המעסיק לפטר את עובדיו. אז מה זה פיטורים בחוסר תום לב? מהן אפשרויות הפעולה במקרה כזה? אנחנו כאן כדי להסביר.

 

חובת תום הלב

חובת תום הלב היא מושג משפטי שמקורו בדיני החוזים, אך הוא משמש בפועל בתחומי משפט רבים. חובה זאת כוללת עקרונות מוסריים של פעולה ביושר ובהגינות כלפי האדם שמצדו השני של המתרס.

חובת תום הלב היא חלק אינהרנטי גם מיחסי עבודה, שאחרי הכול הם סוג של חוזה בין המעסיק לעובד. החלת חובת תום הלב בדיני עבודה נקבעה על יד בית הדין לדיני עבודה, שממשיך לפתח אותה עד היום בפסיקותיו.

 

חובת תום לב מוגברת

בית הדין לדיני עבודה לא רק הטיל חובת תום לב על יחסי עבודה, אלא גם קבע שהיא תהיה חובה מוגברת, כלומר, דרישה יותר גבוהה של מוסריות מזאת של חובת תום הלב הרגילה. קביעה זאת נובעת משני מאפיינים מיוחדים של יחסי העבודה: משך החוזה ופערי הכוחות המובנים בין המעסיק לעובד.

 

פיטורים בחוסר תום לב

כפי שהסברנו לעיל, על כל יחסי העבודה מוטלת חובת תום לב מוגברת, וקל וחומר שחובה זו מוטלת על המעסיק גם בהליך פיטורים, שפוטנציאל הפגיעה בעובד בו הוא גדול ומשמעותי.

ההבחנה בין פיטורים שבוצעו בתום לב לכאלו שלא היא קצת מסובכת, אך עם הזמן הכיר בית הדין לדיני עבודה במספר מקרים שנחשבים לפיטורים בחוסר תום לב:

 

מקרה ראשון – פיטורים משיקולים זרים

פיטורים ייחשבו לפיטורים בחוסר תום לב אם נעשו משיקולים זרים, שאינם קשורים בעובד ובתפקודו במקום העבודה. כמובן שמקרה כזה הוא יותר קשה להוכחה, שכן לא תמיד ניתן לדעת את כל השיקולים שהובילו לפיטורים.

 

מקרה שני – פיטורים שמטרתם התחמקות מתשלום זכויות

ישנם זכויות עובדים הקשורות לוותק במקום העבודה, או להתרחשותו של מקרה או מצב מסוים. זכויות אלו עלולות להטיל נטל כבד על המעסיק, ולכן ישנם מקרים בהם ירצה המעסיק לפטר את העובד לפני שהוא יצבור את הזכות לכך.

כך למשל הכיר בית הדין לדיני עבודה בפיטורים, שנעשו לאחר שנות עבודה רבות, במטרה להתחמק מתשלום פנסיה מלאה לעובד כפיטורים בחוסר תום לב.

מקרה שלישי – פיטורים עקב פניית העובד לקבלת זכויותיו החוקיות

הפסיקה רואה בחומרה רבה מעסיקים שמונעים מעובדיהם לממש את זכויותיהם, ובעקבות כך היא רואה בחומרה רבה גם פיטורים על רקע זה. על כן נקבע כי פיטורים שכאלה ייחשבו לפיטורים בחוסר תום לב.

 

מקרה רביעי – פיטורים ללא שימוע או ללא שימוע נאות

כאמור, על כל הליך הפיטורים חלה חובת תום הלב המוגברת, אך על הליך השימוע במיוחד. על מנת להגשים את זכות הטיעון של העובד על השימוע להיות כן ואמיתי, כלומר בזמן שעוד לא התקבלה החלטה בענייניו של העובד.

על מנת להדגיש את חשיבותו של שימוע כדין קבעה הפסיקה כי גם פיטורים כאלה ייחשבו לפיטורים בחוסר תום לב.

 

דרכי הפעולה האפשריות של המעסיק

תביעות על פיטורים בחוסר תום לב יכולות להיות מטרד רציני על המעסיק, על כן חשוב לדעת שיש מספר דרכי פעולה למניעת תביעות כאלו, או לפחות לצמצומן. דרכי פעולה אלו בעצם מוכיחות שהפיטורים נעשו בתום לב.

 

דרך פעולה ראשונה – הגדרת הדרישות מהעובד

כדאי להסביר לעובד כבר בראשית יחסי העבודה מה מצופה ממנו, ומהן הנורמות והערכים החשובים ביותר למעסיק. במקרה כזה, כאשר העובד לא יצליח לעמוד בציפיות הוא יקבל יותר בהבנה את הפיטורים, ותחושת העוול שלו תפחת, מה שעשוי לגרום לו להימנע מתביעות.

 

דרך פעולה שנייה – ביקורת בזמן אמת

על המעסיק להסביר לעובד כבר בזמן אמת ממה הוא אינו מרוצה בנוגע לתפקידו. עליו לתת לו ביקורת בונה והזדמנות נוספת, כל זה עוד לפני שאפשרות הפיטורים עולה על השולחן.

 

דרך פעולה שלישית – ניסיון לעבודה חלופית

בית הדין לדיני עבודה רואה בעין יפה מעסיק שמנסה למצוא לעובד עבודה חלופית באותו מקום עבודה לפני פיטוריו. כאשר המעסיק מראה שהוא מיצה את כל האפשרויות לפני שבחר באופציה של פיטורים, ככה גובה הסיכוי שבית הדין יכיר בפיטורים ככאלה שנעשו בתום לב.

 

פיטורים בחוסר תום לב – תוצאות

עובד שחושב שנעשה לו עוול והמעסיק אינו תם לב בפיטוריו, יכול להגיש תביעה לבית דין לדיני עבודה. להכרה בפיטורים כפיטורים בחוסר תום לב יש שתי תוצאות אפשריות:

 

תוצאה ראשונה – פיצויים

זאת האפשרות השכיחה יותר. אם בית הדין מחליט שהפיטורים היו בחוסר תום לב הוא רשאי לפסוק פיצויים לעובד בשל כך. גובה הפיצויים תלוי בעניין ובנסיבות.

 

תוצאה שנייה – ביטול הפיטורים

בית הדין לא ממהר לבחור באפשרות זאת, שכן ביטול הפיטורים משמעותו שהעובד יחזור למקום עבודה שבו היחסים בינו לבין המעסיק כבר עכורים. עם זאת, ישנם מקרים שאפשרות זאת כן תהיה סבירה, למשל כאשר המעסיק הוא המדינה או חברה גדולה, ואפשר להציב מחדש את העובד תחת מעסיק ישיר אחר.

 

סיכום

פיטורים בחוסר תום לב הם עניין די שכיח, אך בניגוד לדיני עבודה אחרים, קשה מאוד להוכיח אותם. התדיינות משפטית בנושא מחייבת ידע משפטי נרחב, הן פרטי בדיני עבודה, והן כללי בתחומי משפט נוספים.

ניתן לקבוע כי ניהול הליך של מיצוי זכויות בעקבות פיטורים בחוסר תום לב הוא בהחלט עניין למקצוענים. על כן, אם אתם חושבים שנעשה לכם עוול ושיש לכם עילת תביעה אמיתית, פנו לעורך דין לדיני עבודה, הוא כבר ידע להוביל אתכם בדרך הנכונה. פוטרת בחוסר תום לב? פנה לעו"ד ליאת פייגל, עו"ד דיני עבודה.

פיטורים בחוסר תום לב
פיטורים בחוסר תום לב
עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>