ClickCease
חיפוש

הוצאת עובד לחל"ת

גם מי שלא הכיר את המושג חל"ת, או בשמו המלא – חופשה ללא תשלום, טרום פרוץ מגפת הקורונה, לא יכול להתעלם ממנו בימים אלו בהם הוא נשמע מכל פינה. הוצאה לחל"ת, בין בימי קורונה ובין בימי שגרה, עשויה להיות עניין לא נעים, ועל כן חשוב להכיר את זכויות העובד הכלולות בה, מכיוון שיש ביכולתן להקל מעט על חוסר העימות הכרוכה בכך.

 

הוצאת עובד לחל"ת – כיצד?

חל"ת שאינה קבועה בחוק, כמו במקרה של אישה לאחר חופשת לידה למשל, יכולה שתתקיים בשתי דרכים: על פי בקשת העובד או על פי החלטת המעסיק. בעוד יציאה לחל"ת על פי בקשת העובד טעונה הסכמה של המעסיק, מעסיק יכול להוציא עובד לחל"ת גם ללא הסכמתו.

הוצאה לחל"ת כזאת נקראת "חופשה כפויה ללא תשלום".

חשוב לציין שישנן אוכלוסיות המוגנות על ידי החוק, שאותן לא יהיה ניתן להוציא לחופשה כפויה ללא תשלום וביניהן: עובדת בהריון, עובדת בחופשת לידה או בתקופה של 60 יום לאחריה, עובד/ת בטיפולי פוריות וכו'.

 

מה ניתן לעשות?

בפני עובד שמעסיקו הודיע לו על כוונתו להוציאו לחופשה כפויה ללא תשלום עומדות מספר אפשרויות פעולה:

 

אפשרות ראשונה – התנגדות לחל"ת

אפשרות פעולה זאת נוגעת לזמן בו הודיע המעסיק לעובד על כוונתו להוציאו לחל"ת, אך הדבר טרם בוצע בפועל. העובד יכול להגיש התנגדות בכתב להחלטה לידי המעסיק. המעסיק חייב לשקול את הנימוקים שבהתנגדות, אך הוא כמובן אינו חייב להיענות לה.

 

אפשרות שנייה – התפטרות שדינה כפיטורים

עובד שהוצא לחל"ת יכול להתפטר מעבודתו כך שההתפטרות תוכר כפיטורים, וממילא הוא יהיה זכאי לכל הזכויות הנובעות מפיטורים, למשל לפיצויי פיטורים.

התפטרות בעקבות הוצאה לחל"ת תוכר כפיטורים בשני מקרים: א. עצם ההוצאה לחל"ת מהווה הרעה מוחשית בתנאי העבודה, אשר נקבע זה מכבר שהתפטרות בנסיבות כאלה דינה כפיטורים. ב. המעסיק לא הגביל את ההוצאה לחל"ת בזמן.

 

אפשרות שלישית – תביעה כנגד המעסיק

במקרים מסוימים הוצאה לחל"ת באופן חד צדדי על ידי המעסיק יכולה להיחשב להפרה של חוזה העבודה בין המעסיק לעובד. הפרה כזאת יוצרת עילת תביעה כנגד המעסיק בבית דין לעבודה, והיא טומנת בחובה אפשרות לסעדים שונים, למשל: ביטול החל"ת והחזרה לעבודה, פיצויים.

דמי אבטלה בחופשה כפויה ללא תשלום

מי זכאי?

בעיקרון אדם הנמצא בחופשה ללא תשלום אינו נחשב לדורש עבודה, ולכן לא יהיה זכאי אוטומטית לדמי אבטלה. עם זאת, אם מדובר בתקופה ארוכה, העולה על 30 יום, החוק מאפשר גם לו לקבל דמי אבטלה.

חשוב לדעת כי גם במקרה של חופשה כפויה העולה על 30 יום יקבל העובד דמי אבטלה רק לאחר ניצולם של כל ימי החופשה שנצברו לו. אם אין לו ימי חופשה צבורים הוא יהיה זכאי לדמי אבטלה כבר מהיום הראשון של החופשה הכפויה.

 

דמי אבטלה בימי קורונה

מגפת הקורונה והמשבר הכלכלי המלווה איתה, הביאה עמה הקלות מסוימות בנוגע לקבלת דמי אבטלה בחופשה כפויה ללא תשלום. הקלה ראשונה נכנסה לתוקף בתחילת אוגוסט והיא קובעת כי כבר בחופשה כפויה של 14 יום ומעלה יהיה ניתן לקבל דמי אבטלה, ואין צורך ב-30 ימי חופשה.

הקלה שנייה נוגעת לניצול ימי החופשה, והיא קובעת כי עובד שהוצא לחל"ת בעקבות הקורונה יהיה זכאי לדמי אבטלה החל מיומה הראשון של החופשה, ללא שיאלץ לנצל את ימי החופשה הצבורים לו.

 

ההליך

על מנת לממש את הזכאות לדמי אבטלה במהלך חופשה כפויה יש לנקוט בשני צעדים: הצעד הראשון הוא להגיש תביעה לדמי אבטלה בביטוח לאומי. לתביעה זאת יש לצרף אישור מהמעסיק שכולל את הפרטים הבאים: יוזם החל"ת, תקופת החל"ת הצפויה, יתרת ימי החופשה של העובד.

הצעד השני בדרך למימוש הזכות לדמי אבטלה הוא רישום בלשכת התעסוקה והתייצבות שם. בימי הקורונה נקבעה הקלה מסוימת גם בדרישה זאת, כך שעובדים שהוצאו לחופשה כפויה בתקופה זו אינם חייבים בהתייצבות בלשכת התעסוקה לצורך קבלת דמי אבטלה.

 

דמי ביטוח לאומי בחופשה כפויה ללא תשלום

בזמן חופשה כפויה ללא תשלום חייב המעסיק בתשלום דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות בעבור העובד רק בגין החודשיים הראשונים לחופשה. חשוב לציין שהמעסיק יהיה רשאי לנכות סכום זה מתשלומים אותם יהיה חייב לעובד בהמשך.

לאחר תום החודשיים בהם מוטלת חובת התשלום על המעסיק ייאלץ העובד לדאוג לתשלומים אלו בעצמו, ועליו לפנות לסניף ביטוח לאומי הקרוב לביתו ולדאוג לכך. מדובר בחובות הצוברים ריבית, ועל כן לא כדאי להתמהמה.

 

עבודה בזמן חל"ת

חשוב לציין כי קריאה של המעסיק לעובד בתקופת החל"ת, אפילו לזמן קצר, קוטעת את החל"ת. משמעות הדבר היא שהעובד יאבד את זכותו לדמי אבטלה. חשוב שהעובד יבין את ההשלכות של היענות כזאת למעסיק, וישקול בכובד ראש האם הדבר משתלם לו.

 

סיכום

הוצאה לחופשה כפויה ללא תשלום היא פעמים רבות נקודת מפנה לא נעימה ביחסי העבודה. מדובר בצעד שעושה המעסיק ללא הסכמת העובד, צעד שמטלטל ומאיים על חוזה ההעסקה שנחתם בין הצדדים.

בשל רגישותו של הצעד הזה, הוצאה לחופשה כפויה ללא תשלום, יש חשיבות רבה ללימוד ולהכרה של זכויות הצדדים בו. שכן עמידה מראש על הזכויות המגיעות לעובד כחוק עשויה למנוע אי נעימות רבה לאחר מכן.

למרות כל האמור לעיל עובדים רבים אינם מכירים לפני ולפנים את זכויותיהם בכל הנוגע להוצאה לחל"ת, גם בימים אלו, בהם היא הפכה לנחלת הכלל. אז אם אתם מאותם עובדים שעדיין לא יודעים בדיוק כיצד לפעול במקרה כזה אל תהססו לפנות לייעוץ משפטי איכותי, שיכול לחסוך לכם הרבה בלבול ועוגמת נפש. הוצאת לחל"ת? למד את זכויותיך. לליווי משפטי מקצועי ואמין פנה לעו"ד ליאת פייגל, עו"ד דיני עבודה.

הוצאת עובד לחל_ת
הוצאת עובד לחל_ת
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>