ClickCease
חיפוש

צווארון לבן במקום העבודה

 

​מטרתו של מאמר זה לחשוף את קהל הקוראים למידע, ידע ומניעים בקשר להאשמת בכירים בעבירות צווארון לבן במקום עבודתם. מצד אחד, קיים רצון למגר שחיתות שלטונית ולטהר את המערכת אך מן הצד האחר קיים רצון של המערכת לרענן את השורות ולפנות משרות. שני ערכים מתנגשים וברוב המקרים המניעים אינם ברורים.

 

מה שברור הוא שהמערכת הארגונית יכולה בכל רגע נתון להשחיר שמו של כל עובד בכיר שתבחר בכל עבירת צווארון לבן מכוח מעמדו, היקף פעילותו והאחריות המוטלת על כתפיו. הבחירה להאשים עובד כזה או אחר, נעשית ממניעים תועלתניים. מניעים אשר נסתרים מעיניה של המערכת המשפטית. הגישה האחרת שקופה, נסתרת ומושתקת.

מהן עבירות צווארון לבן?

עבירת צווארון לבן היא עבירה פלילית הקשורה בנטילת כספים ממקום העבודה בו מועסק העובד. העבירות אותן ניתן לייחס לעובד הן : מרמה, מעילה, מתן טובות הנאה בתמורה לשוחד וסחר במידע פנים ארגוני. עבירות אלו בדרך כלל מיוחסות לעובדים בכירים בעלי מעמד מכובד. עובדים שנחשבים ״חזקים״, בעמדות כוח, כאלו שמשרתם לעיתים ״קורצת״ לאחרים.

עבירות צווארון לבן שמות דגש על שני פרמטרים :

  1. מעמדו החברתי הגבוה של העובד.
  2. מהות העבירה מיוחסת לעיסוקו של העובד.

מכאן עולה השאלה האם עובדים ״זוטרים״ לא יכולים לעבור עבירות צווארון לבן?

עובדים זוטרים יכולים לעבור עבירות צווארון לבן. יחד עם זאת עובדים זוטרים שעוברים עבירות צווארון לבן, לא מעניינים את המערכת הארגונית וכנגדם כמעט ולא מוגשים כתבי אישום. האור בעבירות צווארון לבן הוא כלפי נושאי משרה בכירים.

 

​האם החוק אינו שווה בעיני כולם?

מסקירה קצרה של ההיסטוריה ניתן לספור על כף יד אחת את מספר העובדים הזוטרים שהואשמו בעבירות צווארון לבן.

 

​מתי נעשות ביקורות פנים בארגונים, על ידי מי הן מוזמנות, מה נדרשת הביקורת לבדוק ולאתר?

ככלל ביקורת פנים צריכה להיות שוטפת ובלתי תלויה. ברוב המקרים בהם מוגשים כתבי אישום בגין העבירות שצוינו לעיל, ביקורת הפנים מוזמנת על ידי האחראים הישירים. ביקורת הפנים מכוונת ונדרשת לבדוק נקודות ספציפיות, כלפי אותו עובד באופן ספציפי (הבדיקה לא תמיד כלל מערכתית), היחסים בין מזמין הביקורת לבין המבוקר אינם טובים בלשון המעטה וזוהי למעשה נקודת הפתיחה. אם כך, האם מטרת הביקורת למגר שחיתות ולתקן ליקויים או לפנות משרות למי שנפשם חפצה בכך ?

 

מה הציפייה מעובד בתפקיד בכיר?

עובדים בכירים לעיתים נמצאים בצמתים מורכבות שלא מתוך בחירה. תפקידם לתקן עיוותים ולהנהיג סדרי מנהל תקינים. לכך נדרשים כישורי חיים, יחסי אנוש טובים, כריזמה, יכולת ליצור קשרים והתקשרויות שיביאו תועלות לארגון. לא מן הנמנע, כי אותם עובדים נושאים בעול האחריות לכשלים שימצאו בחברה מיום הגיעם ועד למועד עזיבתם. כך, נדרשים הם לשמור על תקינותם של תהליכים חשבונאים, פעולות אשראי ומימון וכן על ניהול ארגוני בכלל. לביצוע תפקידים מורכבים אלו, נבחרים עובדים בעלי כישורי חיים ויחסי אנוש גבוהים. כישורים שהופכים מיתרונות לחסרונות בהתאם לשיקולים נסתרים פנים ארגוניים בארגון בו הם עובדים. מה הגבול ומה היקף האחריות שניתן לייחס לעובד בתפקיד בכיר שהיה חלק ממערכת עובדים ולא פעל בחלל ריק.

 

​בסקירה ובדיקה מעמיקה שנעשתה עולה תמונה קשה המעידה כי: נקודת הזמן בה מואשם העובד בעבירות אלו, היא נקודת הזמן בה יחסיו עם ממוניו עלו על שרטון.

 

​ מספר כללים שמניעים ארגונים וממונים לרצות להזיז עובדים ולהשחיר את שמם בעבירות אלו

  1. עובדים בכירים בתפקידי מפתח לא אחת נבחרים בשל כישוריהם. לעיתים הפגנת הכישורים (שאגב נעשית בתום לב) מעוררים טינה, קנאה וחוסר בטחון מול מי שממונה עליהם. תחושה הפוגעת במעמדם הרם של מזמיני הביקורת. העובדה כי אותם עובדים לא הצניעו את כישוריהם והפגינו עליונות על הממונים עליהם סללה דרך לתיק אישום. עובד בכיר שרוצה לשמור על מעמדו צריך להחניק את תכונותיו החיוביות.
  2. הציפייה כי עובדים בכירים "יתחנפו" לממונים עליהם, היא דרישה שאינה מצוינת כחלק מסעיפי המכרז על פיהם נבחר, ובכל זאת כאשר אותם עובדים לא עומדים בציפיות אלו, כישוריהם יורדים לטמיון.
  3. עובד בכיר נדרש להיות אינטליגנטי אך לא יותר מדי ותמיד להזדקק למומחיותו של מי שממונה עליו. עובד שאינו ער לעובדה זו יגרום לכך שיפתחו כלפיו שנאה וטינה.
  4. כאשר המערכת זקוקה למשרתו של העובד היא פוגעת במוניטין שלו, שהוא כאמור אבן הפינה במעמדו. פגיעה במוניטין חושפת את העובד להתקפה מכל מיני חזיתות שונות ובכך מחלישה אותו וגורמת לדעת הקהל ״להוציא אותו להורג״.

 

מדוע נקודות אלו חשובות ומה הקשר בינן לבין עבירות הצווארון הלבן?

עובדים בכירים מפגינים את כישוריהם, הם אהודים, הם בעלי בטחון עצמי וכריזמה. לעיתים עובדים אלו אינם חשים שום צורך לנקוט בדרכי חנופה או התרפסות בפני הממונים עליהם. התנהלות זאת מעוררת רגשות שליליים וצורך להדביק להם עבירות שלא היו אם היו מצניעים את כישוריהם.

 

נחשדתם בעבירות צווארון לבן, בואו לקבל ייעוץ.

 

יש לנו את כל הכלים, היכולות והמומחיות לסייע לכם בשיקוף המניעים שהובילו להאשמות כנגדכם.

שתפו אותנו ונסייע לכם.

ליאת פייגל, עו"ד מגשרת וחשבת שכר.

 

שאלות ותשובות בנושא צווארון לבן במקום העבודה

עבירות מסוימות של צווארון לבן יכולות להתבצע גם על ידי עובד זוטר וגם על ידי עובד בכיר. ממונים במקום עבודה כלשהו יכולים להאשים או לחשוד בעובד בכיר ובעובד זוטר בביצוע של עבירת צווארון לבן מסוימת, אך לנהוג כלפיהם בצורה שונה. הסטטיסטיקה מוכיחה שנגד עובדים זוטרים בקושי ננקטים צעדים במקרה של עבירות צווארון לבן.

האשמת עובד בכיר בעבירת צווארן לבן עשויה להיות דרך נוחה של הממונים לפינוי משרתו של העובד הבכיר. עשויות להיות סיבות רבות שבגינן הממונים ירצו לפנות את משרתו של העובד הבכיר, אך כדי לבצע זאת הם זקוקים לדרך אחת בלבד שתשרת את המטרה שלהם.

הזמנת ביקורת נגד עובד בכיר היא זו שעשויה בסופו של דבר לגרום להאשמה שלו בביצוע עבירות צווארון לבן. הסיבה להזמנת הביקורת היא במקרים רבים אינה עניינית. בין הסיבות השונות שעשויות להיות להזמנת ביקורת נגד עובד בכיר, היא טינה כלפי העובד, רצון לפנות את המשרה שלו, "סגירת חשבונות" פנים ארגונית, אכזבה מעובד בכיר שאינו מתחנף לממונים עליו לתחושותיהם.

כשבוחנים את נקודת הזמן שבה מואשם עובד בכיר בעבירת צווארון לבן במקום העבודה שלו, מגלים שברוב המוחלט של המקרים האישום הגיע מעט לאחר שיחסי העובד עם הממונים עליו עלו על שרטון. יש לזכור שלממונים יש את היכולת להזמין ביקורת נגד העובד הבכיר ובכך לפגוע בצורה קלה יותר בשמו ובפועלו.  

 

צווארון לבן במקום העבודה
צווארון לבן במקום העבודה
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>