ClickCease
חיפוש

שימוע עקב צמצומים או סגירת מקום העסקה

במידה ועובד נאלץ לעזוב את מקום העבודה שלו עקב החלטת מעסיק, חייב המעסיק לערוך שימוע ולאפשר לעובד להבין את הסיבות המובילות להחלטה זו ולהשמיע את קולו. הדבר נכון במיוחד כאשר מדובר בשימוע עקב צמצומים או סגירת מקום העסקה. כל הפרטים בזכויותיכם לשימוע נמצאים במדריך זה.

 

מהו שימוע?

 

הגדרה

שימוע הינו שיח הנערך בין המעסיק לעובד, יחד עם נציגי הארגון הבכירים, לקראת פיטורים או הפסקת עבודה של העובד. מטרת השימוע הינה להסביר לעובד את הסיבה לפיטורים או הפסקת עבודה, תוך הצגת גיבוי בחוק לכך. כמו כן, ניתנת האפשרות לעובד להשמיע את דבריו ולהעלות שאלות בפני המעסיק, או הסתייגות מפני ההחלטה להפסקת העסקה.

 

נוכחים בשימוע

מעבר למנהל הארגון, יושב המנהל הבכיר (יכול להיות זה גם הבעלים). במקרה של ארגון ממשלתי, ישב נציג מהפיקוח. במקרה של עובד העובד מטעם חברה ומסופח לחברה אחרת, יהיו נציגים משני מקומות העבודה. בשימוע יושב כמובן העובד עצמו. הוא יכול להביא מישהו מטעמו, כמו עורך דין או אדם המספק הגנה מקצועית.

 

זמן ההודעה על השימוע

העובד חייב לקבל זימון כתוב לשימוע מטעם ההנהלה או הרשות האחראית, בזמן סביר לפני השימוע, כדי שיוכל להיערך אליו. הזמן הנדרש להודעה על פיטורים הינו חודש ימים (לפחות). לרוב ההודעה על השימוע מגיע עם ההודעה לפיטורים או בסמוך אליה. עובד אשר קיבל הזמנה קצרה מדי לשימוע, יכול לבקש לקבוע מועד חדש. על השימוע להיערך לפני סיום העבודה של העובד במקום העבודה. העובד זכאי לסרב בכתב לעריכת השימוע.

 

התנהלות השימוע

לרוב השימוע יתחיל בפניה לעובד שיתבקש להציג את עצמו וישאל האם הוא מבין את סיבת הפיטורים. לאחר מכן תציג ההנהלה את סיבותיה, ולאחר מכן יוכל העובד להלין על כך או להסכים. בכל שימוע תהיה דמות שתתעד. לרוב יישב מנהל בכיר, לעיתים חיצוני למקום העבודה (למדל, מטעם הארגון אך לא הסניף), שיכול לתת את דעתו בעניין.

 

תיעוד השימוע

חשוב לציין שמבחינה משפטית, כדאי לתעד את השימוע במקרה שהעובד יבקש להגיש תלונה או תביעה, אם השימוע לא סיפק אותו. לכן ניתן לבקש להקליט את השימוע או לבקש פרוטוקול כתוב בסופו. חשוב שתרשמו לכם שאלות אישיות בטרם השימוע, ותכתבו לעצמכם את התשובות הניתנות. אם הבאתם אתכם הגנה משפטית, היוועצו בה כיצד לתעד.

 

חובת עריכת השימוע עקב צמצומים או סגירת מקום העסקה

 

שימוע עקב צמצומים או סגירת מקום העסקה

בעת פיטורים או הפסקת העסקה של עובד במקום עבודה, אשר עבד מספר חודשים ומעלה, נדרש המעסיק לערוך שימוע בפני העובד. העובד חייב להתנהל לפי החוקים הרשומים לעיל. זכות העובד לסרב לשימוע, אולם הדבר עלול למנוע ממנו בעתיד להגיש תביעה כלפי המעסיק או כלפי הפיטורים.

 

צמצומים במקום העבודה

מקומות עבודה רבים, במיוחד מקומות עבודה גדולים ותאגידים, חווים צמצומים עקב קשיים כלכליים או עקב התייעלות החברה. לרוב, העובדים האחרונים להכנס למקום העבודה, יהיו הראשונים לצאת, אם כי לא תמיד כך הדבר. כמו כן, הארגון ישאף לפטר עובדים זוטרים אשר "יש להם תחליף" וינסה להימנע מפיטורים של צוות בכיר או של משרות הדורשות זמן הכשרה ארוך. כדאי לבחון מול גורם משפטי או וועד עובדים האם הצמצומים נעשים באופן חוקי ולא פוגעים בזכויות העובדים.

 

שימוע עקב צמצומים

כפי שנכתב כאן, כל הפסקת עבודה של עובד מחייבת שימוע על ידי המעסיק. הדבר תקף גם בגין צמצומים. אולם צמצומים הינם נושא מורכב יותר, כיוון שלרוב עובדים רבים נדרשים לעזוב את מקום העבודה. לכן לפעמים הארגון יתנהל מול וועד העובדים (אם קיים) ויבקש שהוועד יערוך שיחות עם העובדים.

במקרים אחרים יכולה להתנהל שיחה כללית עם העובדים. עם זאת, זכותו של כל עובד לקבל שיחת שימוע אישית אל מול ההנהלה. אנו ממליצים לעובד להתעקש על קיום שימוע, למען התיעוד העתידי, בין אם ירצה להגיש תביעה ובין אם יבקש להתנהל מול גופי העבודה והמס של המדינה. כמו כן חשוב התיעוד בקורות החיים של העובד במידה ויצטרך להוכיח שלא פוטר מעבודתו, אלא נערכו צמצומים במקום העבודה.

 

שימוע בעקבות צמצום בשעות העבודה

במקרה שלעובד יש קביעות במקום העבודה, או שעבד באותו מקום במשך מספר שנים יש לו זכות לקבל מספר שעות קבוע לעבודה, אלא אם ביקש אחרת וחתם על כך. כך למשל במשרד החינוך, מורה אשר עבד מעל שנתיים באותו בית ספר, יהיה זכאי לקביעות בעבודה, לפי מספר השעות שבהן עבד בשנה האחרונה לפני קבלת הקביעות.

אם הארגון נאלץ לצמצם בשעות העבודה הקבועות של העובד, עליו לערוך שימוע עקב צמצומים, גם במידה והעובד ממשיך באותו מקום עבודה. לדוגמא, מורה אשר הקביעות שלו נקבעה ל- 20 שעות עבודה, ואילו עתה בית הספר מאפשר לו לעבוד כ- 15 שעות, עליו לערוך שימוע עקב צמצומים. סעיף זה חשוב מאוד, כיוון שעובדים רבים אינם מודעים לכך.

 

שימוע עקב סגירת מקום ההעסקה

לעיתים קרובות אנו עדים למקומות העסקה אשר נסגרים לגמרי, לרבות תאגידים וחברות הייטק, חברות פרטיות או מסחריות. המשמעות היא, פיטורים של עובדים רבים. במקומות עבודה מסוימים, יהיה ניסיון להגיע להסכמי פרישה עם עובדים אשר עבדו מספר שנים רב. גם כאן, אם ישנו וועד עובדים הוא יהיה מעורב בתהליך. עם זאת, גם במקרה של סגירת מקום העבודה ופיטורי על העובדים, זכאי העובד לשימוע. בשימוע ניתן להגיע להסדרים כספיים ולכן חשוב לערוך אותו. כמובן, גם בשביל התיעוד המשפטי בעניין.

 

קבלת ייעוץ משפטי מעורך דין לדיני עבודה

בכל מקרה של פיטורים, או הפסקת עבודה העובד זכאי לשימוע. מומלץ מאוד להביא לשימוע גורם המלווה משפטית, שישיג עבורכם את התנאים הטובים ביותר, ובמידת הצורך יביא את המקרה לידי תביעה משפטית. פנו לעו"ד ליאת פייגל, מומחית בתחום, כדי להשיג את מירב התנאים המגיעים לכם בחוק.

Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>