ClickCease
חיפוש

התעמרות בעבודה ובירור על ימי מחלה צבורים

לצערנו אנו עדים למגמה הולכת וגוברת בשנים האחרונות של תלונות על התעמרות בעבודה, מצד המנהל או האחראי הישיר. מדובר במקרה הלקוח מתוך דיני עבודה. במקרים אחרים בעניין זה, אנו עדים לחוסר בהירות בעניין ימי מחלה צבורים, כשלעיתים העובד מאבד מזכויותיו מבלי להיות מודע לכך. כאשר מדובר בדיני עבודה, משרד עורכי הדין של ליאת פייגל ושות' יעזור לכם להשיג את זכויותיכם. תוכלו לקבל מידע, הכוונה וליווי ולא תשארו לבד.

 

דיני עבודה

דיני עבודה חלים מתוקף חוק שוויון זכויות בעבודה, תשמ"ח – 1988. מתוקף חוק זה, מוגדרות ומאוגדות זכויותיו של העובד מול מקום העבודה ומול המעסיק, החל משלב ראיון העבודה ועד לשלב הפרישה. עורך דין לדיני עבודה, מתמחה בכל הקשור בדינים אלה ויכול לייצג את הלקוח במקרים של סוגיות משפטיות הקשורות לפגיעה בזכויות במקום העבודה.

 

פגיעה בזכויות במקום העבודה

לצערנו, למרות התקנות המאוגדות תחת החוק, אנו עדים למקרים רבים בהם מתבצעת פגיעה בזכויות העובדים. מעבר לפגיעה הפיזית בזכויותיהם, פוגעים המעסיקים לא בפעם גם בנפשם של העובדים. פגיעה פיזית מתבטאת בהפרה בוטה של זכויות העובד המותרות בחוק, כגון: פגיעה בשכר, מניעת ימי מחלה מעובד, אפליה ואי תשלום נוסף בגין שעות נוספות.

 

התעמרות בעבודה

זהו אחד מהסעיפים הקשים ביותר בכל הקשור לזכויות במקום העבודה. סעיף זה אינו קשור בהכרח לפגיעה בזכויות פיזיות, אם כי התעמרות יכולה לכלול גם פגיעה מתמשכת או מכוונת בזכויות הללו. התעמרות בעבודה הינה הפעלת לחץ נפשי על עובד או התנהגות של מעסיק כלפי עובד שאינה ראויה ואינה נעשית בתום לב. לרוב מדובר על פגיעה מתמשכת שיכולה להביא לנידוי, השפלה ואלימות מילולית. התעמרות יכולה להגיע עד למצב של התעללות נפשית שתשפיע באופן פסיכולוגי ורגשי על העובד.

לפי החוק, המעסיק מחויב לשמור על יחס תקין ומכבד כלפי העובד, הן מצידו והן מצד סביבת העבודה של העובד.

 

סימנים לקיום התעמרות במקום העבודה

אם ההתנהגויות הבאות (או חלק מהן) מופיעות במקום העבודה, כלפיכם או כלפי עובד אחר, כנראה שמדובר על התעמרות במקום העבודה, וכדאי שתפנו להתייעצות משפטית.

  • אלימות מילולית הכוללת הרמת קול עד כדי צעקות, או שימוש במילים לא ראויות, אשר יוצרת אווירה עכורה. שימוש באמירות שיש בהן משום זלזול בעובד או בעבודתו.
  • בידודו של העובד בין עם פיזית או חברתית, עד כדי נידוי שלו משאר העובדים.
  • האשמת העובד באי ביצוע משימה ואף בעבירות, כאשר מדובר בהאשמות שווא.
  • העברת ביקורת מתמשכת על העובד והבעת אי שביעות רצון.
  • מעקב צמוד של המנהל אחר העובד, ובדיקת משימות עד לפרטים הקטנים.
  • איסוף מידע על חייו הפרטיים של העובד מעבר לרצונו (גם אם העובד שיתף מתוך לחץ).
  • הפעלת לחץ מתמיד על העובד תחת איומים, גם אם הם מרומזים.
  • הפקעת סמכויות מהעובד, גם אם הן מעוגנות בתפקידו.
  • הפצת שמועות על העובד, בקרב שאר עובדי הארגון או גורמי חוץ.
  • מתן משימות מרובות מהנדרש, המצריכות עבודה של שעות מרובות ללא תגמול הולם, תוך הפעלת לחץ על העובד לעמוד בהן. מתן משימות לא אתיות אשר העובד נדרש לקבלן.
  • פגיעה מכוונת בזכויות העובד לאורך זמן, תוך הפעלת לחץ על העובד להסכים לכך.

 

זכאות לפיצויים בגין התעמרות במקום העבודה

עובד אשר חווה התעמרות במקום העבודה רשאי להגיש תביעה כנגד המעסיק. במקרים רבים, בית הדין לעבודה פסק לטובת העובד, וחייב את המעסיק בתשלום פיצויים. אם מדובר בעובד קבלן, הוא רשאי לתבוע את המעסיק הישיר ואת המעסיק המקבל את השירות ולקבל פיצויים משניהם.

 

ליווי עורך דין לענייני עבודה

חשוב להדגיש – עובדים שחוו התעמרות נמצאים במקום מאוד פגיע אל מול המעסיק שלהם. כיוון שההתעמרות מצד המעסיק גוררת קשיים רגשיים בקרב העובד, סביר שיצטרך למצוא כוחות גדולים מהרגיל בכדי להגיש תביעה. לכן חשוב שתפנו לגורם משפטי שייעץ לכם וילווה אתכם בתהליך. חשוב שהפנייה לעורך דין מומחה בדיני עבודה, תיעשה תוך כדי העבודה ולא חלילה לאחר עזיבה, בכדי להפסיק את הפגיעה. לעיתים די במעורבות של עורך דין ובהגשת התביעה בלבד, כדי להפסיק את הפגיעה באופן מיידי.

 

אי קיום של חוק מפורש בעניין

לצערנו טרם חוקק חוק בישראל, המגדיר התעמרות במקום העבודה. התחלה של תהליך חקיקה בנושא החלה לפני מספר שנים, אך עודנה תקועה. עם זאת, תביעות בעניין התעמרות במקום העבודה הוגשו בעבר לבתי משפט, ובית הדין לעבודה פסק עבור זכאותם של עובדים לקבל פיצויים מהמעסיק.

 

תביעת הארגון

כאשר המעסיק הישיר הינו נציג של ארגון בעל סניפים רבים, על התובע לתבוע את הארגון עצמו. כך משרד החינוך הוא מקרה מובהק, בו תביעתו של עובד בגין התעמרות במקום העבודה לא תופנה בהכרח אל מנהל בית הספר, כי אם אל משרד החינוך עצמו. התובע יכול להוסיף תביעת נזיקין אישית עבור נזקי הנפש והגוף.

 

ימי מחלה צבורים

התעמרות בעבודה מביאה לא פעם לפגיעה נפשית, שלרוב מתאפיינת בדעיכת האנרגיות של העובד ואיבוד חדוות היצירה. בשל כך, הוא לרוב זקוק לימי מחלה. חשוב לדעת שמכל סיבה שהיא, אתם זכאים לצבור ימי מחלה והמעסיק אינו יכול למנוע אותם מכם.

 

מספר ימי המחלה הצבורים

עובד ראשי לצבור 1.5 ימי מחלה עבור כל חודש של עבודה, במידה ומדובר במשרה מלאה. לפיכף העובד זכאי לצבור 18 ימי מחלה בשנה ועד למספר מקסימלי של 90. אם העובד נעדר מהעבודה בשל מחלה והציג אישור רפואי בשל כך, הוא זכאי לקבלת תשלום בגין הימים האלה החל מהיום השני להעדרותו.

 

העדרות בשל מחלת בן משפחה

ניתן לקחת ימי מחלה בגין טיפול בבן משפחה מקירבה ראשונה, במיוחד אם מדובר במחלת הורה או ילד. לא יכול המעסיק לחייב את העובד להגיע לעבודה אם ביקש לטפל בבן המשפחה.

 

זכאות להחזר כספי בגין ימי מחלה שלא נוצלו

עובד לא זכאי לקבל החזר כספי בגין ימי מחלה שלא נוצלו. עם זאת ישנם הסכמי עבודה או הסכמים קיבוציים (קיימים לרוב במשרדים ממשלתיים) אשר מאפשרים לפדות את ימי העבודה שלא נוצלו. לכן חשוב שבמעבר ממקום עבודה אחד למשנהו, במידה ונותרו ימי מחלה אשר לא נוצלו, יבקש העובד אסמכתא לימים אלה ממקום העבודה שעזב ויעביר אותה לעבודה החדשה לשם ספירה המשכית של הימים.

 

היוועצו בעורך דין לענייני עבודה

בכל הקשור לדיני עבודה ופגיעה בזכויות חשוב שתפנו לייעוץ משפטי. מדובר לעיתים במקרים סבוכים ובמעסיקים שלא יאפשרו לעובדים לקבל את זכויותיהם המופיעות בחוק. אנו הליאת פייגל ושות' נספק לכם ליווי אישי ואמין, אשר ייצג אתכם בצורה הטובה ביותר. פנו אלינו לקבל ייעוץ והכוונה.

התעמרות בעבודה ובירור על ימי מחלה צבורים
התעמרות בעבודה ובירור על ימי מחלה צבורים
עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>