תשלום על בידוד? בדקו אם אתם זכאים

אחד המושגים המרכזיים שהביאה איתה מגפת קורונה האחרונה היא חובת הבידוד. חובת הסתגרות בת 14 יום, שחלה על כל מי שחזר מחו"ל או בא במגע עם חולה מאומת. לחובת הבידוד יש כמובן השלכה ישירה על זכויות עובדים. עובד בבידוד כמובן לא יכול להגיע לעבודה, אך האם הוא זכאי לתשלום על ימי הבידוד? על כך במאמר שלפניכם.

ימי בידוד כימי מחלה

על פי הוראות השעה שהוצאו על ידי משרד הבריאות, ימי בידוד בעקבות חשיפה לחולה קורונה או כניסה לארץ ממדינה זרה ייחשבו לימי מחלה.

מי זכאי?

לא כל עובד יהיה זכאי באופן אוטומטי להכרה בימי הבידוד שהוא חב בהם כימי מחלה. על מנת לזכות בכך יש לעמוד במספר תנאים:

תנאי ראשון: עובד שכיר

נכון להיום רק עובדים שכירים יכולים להשתמש בימי המחלה שלהם כאשר הם בבידוד. זאת מכיוון שלעובד עצמאי אין ימי מחלה בתשלום, ועד כה הממשלה לא קיבלה החלטה מיוחדת לימי קורונה.

תנאי שני: עובד שנותרו לו ימי מחלה

ימי הבידוד ייחשבו לימי מחלה רק אם לאותו עובד נותרו עוד ימי מחלה בתשלום לניצול באותה שנת עבודה. כלומר, ימי המחלה האלו הם על חשבון העובד ולא על חשבון המעסיק או המדינה.

תנאי שלישי: מדובר בבידוד עצמי או בידוד של ילד

על מנת שעובד יהיה זכאי להכרה בימי הבידוד כימי מחלה, צריך שהאדם החב בידוד יהיה הוא עצמו או ילדו הזקוק להשגחה.

אין אפשרות לנצל במקרה כזה ימי מחלה עבור מחלת בן זוג או מחלת הורה, שכן ימים אלו מותנים בכך שההורה או בן הזוג הפכו תלויים לחלוטין בעזרת הזולת בעקבות מחלתם. אדם שרק נזקק לבידוד ואינו חולה, לא יכול להיות שייחשב לתלוי לחלוטין בעזרת הזולת.

תשלום על בידוד – דמי מחלה

אם העובד עומד בכל התנאים שהזכרנו לעיל, תחת הסעיף "מי זכאי?", הרי שימי הבידוד יוכרו לו כימי מחלה וכתוצאה ישירה מכך הוא יהיה זכאי לדמי מחלה עבור ימי אלו.

דמי מחלה מחושבים בדרך כלל כך: עבור היום הראשון למחלה אין העובד זכאי לתשלום כלל. עבוד היום השני והשלישי למחלה יהיה זכאי העובד לתשלום של 50% משכרו, והחל מהיום הרביעי יהיה זכאי העובד לתשלום מלא.

עם זאת, ישנם מקומות עבודה שנקבע בהם אחרת בהסכמים קיבוציים, או בחוזה העבודה האישי. כדאי לבדוק זאת מראש ולוודא שאתם אכן מקבלים את כל הסכום המגיע לכם.

ההליך הדרוש לקבלת תשלום על בידוד

במצב רגיל עובד הרוצה לנצל את ימי המחלה שברשותו צריך לקבל אישור רפואי מהרופא האישי שלו ולהעבירו למעסיק. במקרה של בידוד ההליך קצת שונה.

שלב ראשון: דיווח על הבידוד באתר משרד הבריאות

ככל מבודד יצטרך העובד לדווח על הצורך בבידוד למשרד הבריאות. ניתן לעשות זאת באתר משרד הבריאות או בטלפון.

שלב שני: תעודת מחלה גורפת

עם הדיווח על הבידוד יקבל המבודד תעודת מחלה גורפת שהנפיק משרד הבריאות לכל אדם שמתחייב בבידוד. תעודת מחלה זו מחליפה את אישור המחלה הרגיל שמקבלים מרופא המשפחה.

שלב שלישי: מילוי טופס הצהרה על היעדרות מהעבודה

את טופס ההצהרה על היעדרות מהעבודה ניתן למצוא באתר משרד הבריאות, ועליו לכלול את הפרטים הבאים: שם העובד ותעודת זהות, ציון התקופה בה לא יוכל להגיע לעבודה עקב הבידוד, יום השהייה האחרון בחו"ל/ היום בו בא במגע עם חולה מאומת.

את טופס ההצהרה ואת תעודת המחלה יש להגיש למעסיק, ובכך מסתיים ההליך.

עבודה מהבית

עובד ומעסיק יכולים להחליט שעובד שהוא רק זקוק לבידוד, ואינו חולה בעצמו, יעבוד מהבית בתקופת הבידוד. זאת כל עוד יש לו תנאים לכך בבית ואין מדובר בדרישה בלתי סבירה ממנו.

לא ברור האם מעסיק יכול להכריח עובד לעבוד מהבית במצב כזה, סביר להניח ששאלה זו תתברר בקרוב בבית הדין לעבודה.

כמובן שעובד העובד מהבית במהלך תקופת הבידוד יהיה זכאי לתשלום שכרו הרגיל, ללא צורך בשימוש בימי המחלה הצבורים שלו.

חולה קורונה כנפגע עבודה

בשולי הדברים חשוב להזכיר כי במקרים מסוימים עובד שנדבק בקורונה במהלך עבודתו, או כתוצאה ממנה, יהיה זכאי להכרה כנפגע עבודה. במקרה כזה יוכל העובד להגיש תביעה לדמי פגיעה מהביטוח הלאומי, וכך יזכה לתשלום על אובדן ההכנסה בימי מחלתו.

זכאות זו, בניגוד לזכאות בדמי מחלה עבור תקופת בידוד, רלוונטית הן לשכירים והן לעצמאיים, והכל בתנאי שההידבקות קרתה בעבודה או כתוצאה ממנה. כמובן ששכיר שהוכר כנפגע עבודה בעקבות הידבקות בקורונה לא ינוכו לו ימי מחלתו מימי המחלה הצבורים לו.

מגפת הקורונה שהתרגשה עלינו לאחרונה, ולצערנו עוד לא ברור מתי היא תעזוב, הכניסה לחיינו עולם מושגים חדש, שבצידו גם זכויות וחובות חדשות. חובות וזכויות אלו יש להן קשר הדוק לדיני עבודה ולזכויות עובדים, ולכן על כל עובד מוטלת החובה להכירן וללמוד על השלכותיהן.

עובד שלא יעשה זאת עלול למצוא את עצמו במצב שבו לא כל זכויותיו ממוצות, ובכך הוא עלול להפסיד כסף רב. אז נכון, קשה לעצור באמצע החיים וללמוד מושגים, חוקים ותקנות חדשים, אבל תאמינו לנו, זה ישתלם לכם.

ואם גם אתם, כמו רבים, כבר מבולבלים מכל הפרסומים הסותרים והמגוונים באתרי החדשות, תמיד אפשר, ואפילו מומלץ, להתייעץ עם איש מקצוע, במקרה הזה עורך דין לענייני עבודה, בנוגע לזכויות שלכם. הוא כבר ידע להפיג את הערפל. מבודדים? מבולבלים? פנו לעו"ד ליאת פייגל, עורכת דין מוסמכת לדיני עבודה.

icon-big2

השאירו פרטים ונחזור אליכם

מידע נוסף
מצאתם את מה שחיפשתם? שתפו בקליק
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print

מחפשים משרד עורכי דין בנושא ?
לקבלת ייעוץ חינם השאירו פרטים