ClickCease
חיפוש

יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים

את האמרה הידועה לפיה אין לערבב בין עסקים למשפחה כמעט כולם מכירים, אך האם כולם מבינים מה באמת עומד מאחוריה. ואלו שמחליטים בכל זאת ללכת נגד התפיסה הרווחת, כמה מהם יודעים מה כדאי לדעת על יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים? בדיוק בשביל זה אנחנו כאן.

 

מהם יחסי עובד מעביד?

ראשית יש להסביר מהן יחסי עובד מעביד, או בשם הרשמי – יחסי עבודה. יחסי עבודה הם תנאי בסיסי לחלותם של כל דיני העבודה, החל מזכויות סוציאליות של העובד, זכויות לימי חופשה ומחלה, וכלה בזכות לפיצויי פיטורים, חובת הפרשות לפנסיה.

 

רק כאשר ישנם יחסי עבודה ברורים בין שני אנשים ניתן לחייב את המעסיק לספק את הזכויות הללו לעובד או לעמוד בחובותיו האחרות כלפיו. אחרת, החוזה בין הצדדים ייחשב לחוזה רגיל, כזה שלא חלים עליו דיני העבודה.

 

חלות דיני העבודה על החוזה חשובה מאוד דווקא לעובד, שכן דיני העבודה יוצאים מנקודת הנחה שפערי הכוחות במערכת יחסים שכזאת נוטים לטובתו של המעסיק, ועל מנת לאזן זאת היא מעניקה לעובדים זכויות רבות ומגוונות, כאלו שהעובד לא יכול להרשות לעצמו להפסיד.

 

למעסיק לעומת זאת יש לעיתים אינטרס ממשי שלא יתקיימו יחסי עבודה בין הצדדים, וכך הוא יוכל לחמוק מחובותיו החוקיות כלפי העובד, חובות שעולות לו לא מעט.

 

יחסי עבודה בעסק משפחתי – בעיות

אז היכן הבעיה מתחילה? כאשר מערבבים יחסים אישיים עם יחסי עבודה.

 

בדרך כלל אין קושי מיוחד לזהות האם התקיימו יחסי עבודה בין הצדדים או לא, אחרי הכול הצעד הראשון שעושים רוב רובם של העובדים במקום עבודה חדש הוא לחתום על הסכם עבודה מסודר, במסגרתו מוגדרים מראש הצדדים לחוזה, המעסיק והמועסק, וחובות וזכויותיהם אחד כלפי השני.

 

אולם, כאשר מעורבב בתחום העסקי גם מן התחום האישי, כפי שקורה פעמים רבות בעסקים משפחתיים, ההיכרות הקרובה בין הצדדים עלולה להביא לוויתור על הרשמיות הכרוכה בחתימה על חוזה העסקה מסודר.

 

הבעיות הכרוכות בהיעדר הסכם עבודה רשמי

לתוצאה כזו של ערבוב יחסים ומשפחה, כך שלא נערך הסכם המבטא ומגדיר את יחסי העבודה באופן רשמי, השלכות בעייתיות רבות.

 

אחרי הכול, כאשר העסק עובד יפה, היחסים טובים, והכל זורם על מי מנוחות, קל לשכוח שמצבים כאלו עשויים להתהפך ברגע, וברגע שהם אכן יתהפכו עשויים הצדדים לגלות שהם מצויים בתסבוכת משפטית גדולה.

 

ניתן לכך מספר דוגמאות מרכזיות:

 

כאמור לעיל, היעדרם של יחסי עבודה עלול להוביל לשלילת זכויותיו של העובד מכוח דיני העבודה.

 

כך למשל במקרה של אדם שבת זוגו עוזרת לו באופן שוטף בעסק, אך היחסים מעולם לא הוגדרו באופן רשמי. אם חלילה העסק יקרוס היא עשויה לא להיות זכאית לדמי אבטלה, וכך תיוותר המשפחה כולה ללא הכנסה באחת.

 

או למשל כאשר יחסי המשפחה שבבסיסו של העסק מתערערים ואחד מן השותפים בו מבקש לעזוב, הוא עשוי שלא להיות זכאי לפיצויי פיטורים, שיאפשרו לו מרחב נשימה עד למציאתה של עבודה חדשה.

 

ברגע אחד יקרוס עליו עולמו, הן המשפחתי, בעקבות הסכסוך, והן הכלכלי, בעקבות היעדר הזכויות המגיעות למובטל.

 

הכרה ביחסי עבודה לא רשמיים

עם זאת, חשוב לדעת כי גם במצב בו לא נערך הסכם עבודה רשמי בין הצדדים עשוי בית המשפט להכיר בקיומם של יחסי עבודה, וזאת לאור התנהלות הצדדים במשך התמשכות היחסים.

 

בית המשפט העליון קבע מספר אינדיקציות לצורך כך, ואלו הן חלקן: אופן ההגדרה של היחסים, זכות הפיטורים, אופן קבלת העובד וקביעת תפקידו, אופן קביעת תנאי השכר, קיומה של חובת הדיווח, זהות בעלי הציוד שבעסק, ועוד.

 

כך למעשה ייתכן שהצדדים לא ממש התכוונו ליצור יחסי עבודה, אך אלו נוצרו בכל מקרה. אם אכן הצדדים לא מעוניינים ליצור יחסים כאלו, עליהם לשים לב היטב שהם לא יוצרים אותם בהתנהגות.

 

מצד שני צריך להבין כי הוכחה של יחסי עבודה, במיוחד בדיעבד, אינה עניין פשוט, ולכן ככל שהצדדים אכן מעוניינים בהם, מומלץ מאוד לעשות זאת בצורה מסודרת ולא לסמוך על ההתנהגות של הצדדים.

 

יחסי עובד מעביד בעסק משפחתי – עשה ואל תעשה

נראה אם כן שעסקים משפחתיים אינם חייבים להיות מתכון לאסון, אם יודעים כיצד לבנות אותם נכון. בדיוק בשביל זה קיבצנו לכם מספר כללי עשה ואל תעשה שכל אחד ששוקל לעשות זאת צריך להיות מודע אליהם:

 

עשה

על אף אי הנעימות שכרוכה בדבר, ערכו הסכם עבודה בכל מקום עבודה, גם כאשר המעסיק הוא בן משפחה או חבר קרוב, גם כאשר אתם סומכים עליו כרגע בעיניים עצומות. לעולם אין לדעת מה יילד יום.

 

כאשר העסק המשפחתי הוא עסק של בני זוג מומלץ במיוחד לערוך הסכם עבודה מסודר, וכך תוכל המשפחה להנות הן מהיתרונות שגלומים בעבודה כעצמאי והן מהיתרונות שגלומים מהעבודה כשכיר.

 

העניקו מחשבה להסדרים המשפטיים שברצונכם ליצור, ואם אין לכם ידע מקצועי מספק – פנו לעזרתו של עורך דין לדיני עבודה.

 

אל תעשה

אל תגידו "יהיה בסדר", ותמשיכו לעבוד כרגיל, מכוח האינרציה. אל תסמכו על היחסים האישיים הקרובים שתמיד יעמדו לכם בשעת צרה, אל תסמכו על האפשרות העתידית להוכיח קיומם של יחסי עבודה גם ללא חוזה עבודה מסודר בבוא היום בבית משפט.

 

עבודה נכונה על בניית הפן המשפטי בעסק המשפחתי כבר בהתחלה עשויה לחסוך לכם הרבה מאוד בהמשך.

 

זקוקים לייעוץ בנוגע לעסקים משפחתיים? פנו לעו"ד ליאת פייגל, עורכת דין מומחית לדיני עבודה.

 

שאלות ותשובות בנושא יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים

גם אם הקרבה המשפחתית בין עובד ומעביד בעסק משפחתי נראית ככזאת בעלת קשר חיובי וחזק, אף פעם אי אפשר לצפות אילו אירועים יתרחשו וישפיעו על היחסים בצורה שתפגע בממשק העבודה. כאשר עובד בעסק משפחתי אינו מוגדר באמצעות חוזה כעובד כזה, סכסוך משפחתי עשוי להוביל את הפסקת העסקתו במקום העבודה, כאשר לאותו עובד אין בכלל זכויות סוציאליות, שכן הוא אינו הועסק באופן רשמי.

גם אם בן משפחה עובד בעסק משפחתי מבלי שיש לו חוזה, בית המשפט עשוי להכיר ביחסי העבודה שנוצרו, גם אם הם נוצרו שלא באופן רשמי. לו ניתן יהיה להוכיח שאדם מסוים אכן התנהג כעובד במקום עבודתו, ושהמעסיק התייחס אליו כאל עובד, בית המשפט עשוי לנהוג כאילו היו יחסי עבודה אמיתיים בפועל.

באמצעות עיגון יחסי עובד ומעביד בעסק משפחתי, דרך חוזה העסקה של העובד, אפשר לנצל כמה יתרונות של עסק משפחתי. היתרון הגדול הוא האפשרות להנות משני העולמות – כעצמאים וכשכירים. למשל, אם בעלים של עסק נהנה מהיתרונות שיש בלהיות עצמאי, אשתו, כשכירה בעסק שמועסקת בחוזה, יכולה להנות מהיתרונות שהחוק מעמיד לטובת שכירים, כמו חסכונות שונים לשכירים וצבירת תנאים סוציאליים.

על מנת שיחסי העובד והמעביד בעסק משפחתי יתנהלו בצורה תקינה, מוטב ליצור הסדרים משפטיים שיאפשרו לעסק להתנהל כאילו היה עסק רגיל, מבלי שתהיה השפעה על היחסים המשפטיים. ההסדר המשפטי החשוב ביותר הוא חוזה העסק, בין המעביד לבין העובד.   

יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים
יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים
עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>